CSR Reporting: sugestii si sfaturi

Stefania Grajdeanu[20 mai 2014 – Stefania Grajdeanu – Account Manager, The CSR Agency]

Rapoartele de sustenabilitate: de ceva vreme m-am concentrat asupra acestei dimensiuni din vasta tema a Responsabilitatii Sociale Corporative. Am citit sute de rapoarte de sustenabilitate si dezvoltare durabila si pot spune ca am acumulat oaresce know-how.

Mai mult, anul trecut in noiembrie am participat la un training de raportare GRI, sustinut de CSE si The CSR Agency in Romania in cadrul caruia am obtinut cunostinele teoretice necesare raportarii dupa frameworkul international Global Reporting Initiative (GRI).

Disclaimer: Imi asum critici daca vi se pare fitos faptul ca scriu jumatate in romana, jumatate in engleza, dar termenii mi-o cer. Si daca nu sunt ei de vina, ei bine, eu sunt. Si asta pentru ca fac parte din generatia care a invatat in romengleza.

Sa revin totusi la subiect. Despre rapoarte invat in fiecare zi si de-a lungul timpului mi-am notat niste tips & tricks care pot fi de folos in organizarea, redactarea si promovarea unui raport de sustenabilitate. Nu predau lectii, insa dau sugestii care va pot fi de folos voua, oamenilor din companii care au in fisa postului si responsabilitati ce tin de CSR.

Pe scurt, ele sunt urmatoarele:

Accesibilitate

Daca raportul de sustenabilitate nu poate fi gasit pe site in mai putin de 3 click-uri, el nu este accesibil. Daca in raport nu pot gasi rapid ceea ce-mi doresc dand cu search cuvinte cheie sau cautand in index, atunci accesibilitatea lasa de dorit.

Credibilitate

Cu siguranta intr-o companie lucrurile nu sunt toate roz. Asa ca nu uita si de vestile mai putin bune, sau de impedimentele pe care le-ai avut in realizarea unei actiuni. Fiecare poveste nefericita are si o parte buna, asa ca nu te feri sa o sari. Mai mult, observ o reticenta mare a companiilor in a prezenta lucruri cu care se confrunta (sau care merg pur si simplu prost). Si ma tot intreb „de ce?”. Oare nu cumva in realitate chiar asta cautam? Adica sa gasim intr-un raport de sustenabilitate si amanunte care sa ne demonstreze ca nu sunteti chiar sfinti?

Comparabilitatea

Pentru mine acest aspect este primordial pentru ca faci o paralela intre tine, cel de acum si tu, cel de acum un an, de exemplu. In raportare, comparand companii intre ele este ca si cum ai compara Cola si Pepsi. Insa punand in balanta performantele si reusitele lor de la an la an, este cu siguranta mult mai interesant si eficient.

Fiabilitate

Putem sa fim siguri ca informatiile si datele incluse in raport sunt reale? De unde stim asta? Assurance-ul nu este mereu o masura sigura si cu atat mai mult nu inlocuieste informatiile coerente, fundamentate si clar prezentate.

Digerabilitate

Stiu, nu exista in dictionar, insa v-ati prins ca raportul de sustenabilitate trebuie sa fie usor digerabil, adica unde informatia curge frumos si interesant, fara trimiteri sau insertii care te poticnesc.

Vizibilitate

Pune raportul acolo unde sunt oamenii si stakeholderii tai. Nu-l asunde dupa un ghiseu sau sediu. Daca alegi sa-l publici, pai fa-l public! Nu astepta ca oamenii sa-l caute. Arata-l chiar tu!

Reciclabilitate

Desigur, daca alegi sa printezi raportul, asigura-te ca el poate fi usor reciclat si nu contamineaza solul.

Si, ultimul dar nu cel din urma lucru de luat in calcul intr-un raport de sustenabilitate este faptul ca el trebuie sa fie memorabil. Ca versurile din melodiile pe care toti le fredonam. Rapoartele pe care ni le amintim sunt acelea care ne schimba pe noi. Mai exact ne schimba modul in care ne raportam la compania care l-a publicat. Ne amintim de faptul ca am fost placut impresionati sau nu, am retinut o imagine vizuala, un citat, sau o bucata de informatii. Bune sau rele. Important e ca ne amintim. Cu alte cuvinte, raportul este intotdeauna de neuitat.

Obiectivul companiilor este de a se asigura ca raportul lor de sustenabilitate este memorabil in sens pozitiv, si nu invers.

Daca vrei sa inveti mai multe despre Raportarea de CSR de la cei mai buni traineri care livreaza astfel de cursuri la noi in tara te invit la Sustainability Training Week intre 3 si 7 noiembrie 2014. Sper sa ne vedem acolo si sa impartasim experientele procesului de raportare.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.